Wielu anglojęzycznych terminów nie tłumaczy się, w związku z czym nomenklatura na początku brzmi dosyć niezrozumiale. Poniżej większość zwrotów ułożona alfabetycznie.
Around
Podanie na stronę zamkniętą, które podróżuje dookoła markera, tak jak backhand na backhandową stronę przy force’ie forehand.
Blade
Rzut forehandem lub hammerem, w którym płaszczyzna dysku jest (prawie) pionowa
Break
Udane podanie w kierunku, w którym marker stara się zapobiec
Check
Sygnał, że gra zostaje wznawiana. Może to być między innymi poprzez dotknięcie dysku przez osobę z drużyny broniącej (tap in) lub “ground check” (napastnik dotyka dyskiem ziemi).
Clam
Formacja defensywna, w której trzech obrońców kryje trzech napastników najbliżej dysku, a pozostała czwórka obrońców pozycjonuje się w 4 kierunkach, w których mogą nastąpić cuty.
Crash
Wbiegnięcie w przestrzeń między linią cupa a handlerem w obronie strefowej.
Cup
Struktura defensywna utworzona przez dwa pointy i middle-middle’a.
Cut
Wybiegnięcie w przestrzeń z zamiarem otrzymania podania (w taki sposób, aby obrońca został za plecami)
Cutter
Zawodnik drużyny atakującej biegnący z zamiarem otrzymania podania.
Deep
(przym.) Głęboko w polu, bliżej atakowanego pola punktowego niż bronionego; (rzecz.) pozycja w obronie strefowej odpowiedzialna za krycie cutów w stronę bronionej strefy punktowej; (rzecz.) pozycja w ataku strefowym odpowiedzialna za cuty deep – w stronę atakowanej strefy punktowej.
Deep-deep
Pozycja w obronie strefowej odpowiedzialna za krycie cutów w stronę bronionej strefy punktowej.
Deep cut
cut w stronę atakowanej strefy punktowej, może być poprzedzony fazą cuta w stronę handlera, aby po zwrocie zgubić obrońcę. Zobacz również „under cut”
Dump
Krótkie podanie w stronę bronionej strefy punktowej.
Fill-in
Wykonanie cuta (wybiegnięcie) w przestrzeń właśnie zwolnioną przez innego zawodnika.
Flow
To najlepsza drużyna w Polsce, której trzeba nie lubić za to, że są tacy dobrzy.
FM
Force middle – force naprzemiennie forehand backhand (zmiana następuje w momencie, kiedy podanie przekroczy środek boiska w poprzek) tak, aby zablokować ciałem markera podanie do linii bocznych, a ułatwić rzuty z powrotem w stronę środka boiska.
Force
Ustawienie defensywne, w którym marker stara się swoim ciałem zapobiec rzutom w wyznaczoną stronę boiska.
Force backhand
Ustawienie defensywne, w którym marker stara się swoim ciałem zapobiec rzutom w prawą stronę boiska (patrząc w stronę atakowanej strefy punktowej = blokowanie forehandu osoby praworęcznej).
Force forehand
Ustawienie defensywne, w którym marker stara się swoim ciałem zapobiec rzutom w lewą stronę boiska (patrząc w stronę atakowanej strefy punktowej = blokowanie backhandu osoby praworęcznej).
Force middle
Ustawienie defensywne, w którym marker stara się swoim ciałem zapobiec rzutom do linii bocznej bliższej napastnika z dyskiem.
Force’owana strona
Strona boiska, podanie w którą nie jest blokowane ciałem markera.
Gainer
Podanie zyskujące sporo przestrzeni – zbliżające ofens do strefy atakowanej.
Give and go
Zagranie ofensywne, w którym rzucający natychmiast po podaniu biegnie w stronę gdzie rzucił i otrzymuje podanie zwrotne.
Greatest
Zagranie, w którym adresat podania wyskakuje w powietrze wybijając się z pola, łapie dysk w powietrzu i rzuca (złapane) podanie do kolegi z drużyny zanim wyląduje na outcie.
Hammer
Typ rzutu przy użyciu chwytu forehandowego, w którym dysk jest wypuszczony nad głową i do gory nogami.
Handler
Pozycja w ataku głównie odpowiedzialna za inicjowanie i zarządzanie ofensywnym postępem; zawodnik z dyskiem.
Ho
Horizontal (stack).
Home
Strona boiska, gdzie drużyna rozbiła swój “obóz” (trzyma swoje rzeczy).
Horizontal stack
Ustawienie stacka – linia zorientowana w poprzek boiska.
Huck
Dalekie podanie.
Inside-out
(rzecz.) Podanie na stronę zamkniętą wypuszczone po otwartej stronie markera; (przym.) skręcenie w trajektorii lotu dysku (ze strony forehandowej na backhandową przy rzucie backhandem lub z backhandowej na forehandową przy rzucie forehandem).
Iso
Zagranie izolacyjne; zagrania na konkretnego gracza.
Junk
Każda formacja obronna, która nie jest stricte obroną indywidualną ani strefową; każda obrona, której drużyna atakująca nie rozpoznaje.
Krokodyl
Metoda łapania, w której dysk jest zatrzymywany między dłońmi w trakcie klaśnięcia z gory na dół. (również „Naleśnik”)
Last back
Obrońca (lub atakujący) najdalej w stacku – najbliżej bronionej (lub atakowanej) strefy punktowej; polityka obronna, w której osoba najbliżej bronionej strefy musi być gotowa na dokonywanie switchy, aby zapobiec podaniom do cutterów biegnących w stronę zony.
L-cut
Cut który w pierwszej fazie oddala się od strony handlera z dyskiem, a następnie zmienia kierunek o 45° i wraca horyzontalnie na stronę handler, w szczególności stosowany kiedy handler z dyskiem stoi blisko przedniego pachołka zony atakowanej.
Layout
nurkowanie celem złapania dysku wydającego się poza zasięgiem.
Long cut
patrz “Deep cut”.
Man
Obrona jeden-na-jeden, indywidualna.
Marker
Obrońca kryjący rzucającego (napastnika z dyskiem).
Middle-middle
Pozycja w obronie strefowej, trzecia osoba w cupie, pomiędzy pointami, głównie odpowiedzialna za rzuty poprzez cup.
Naleśnik
Metoda łapania, w której dysk jest zatrzymywany między dłońmi w trakcie klaśnięcia z gory na dół.
Off point
Pozycja w cupie, jeden z dwóch pointów nie markujący handlera z dyskiem.
One-on-one
Styl obrony, w której każdy obrońca ma przypisanego jednego przeciwnika. (również „Man”)
On point
Pozycja w cupie, jeden z dwóch pointów, markujący handlera z dyskiem.
Otwarta
Strona force’owana (na którą atak pozwala wykonać rzut)
Outside-in
Skręcenie w trajektorii lotu dysku (ze strony forehandowej na backhandową przy rzucie forehandem lub z backhandowej na forehandową przy rzucie backhandem).
Poach
Czynność obrońcy, który naumyślnie odsuwa się od swojego napastnika aby tymczasowo wzmocnić obronę w innej części boiska.
Podanie naprowadzające
Podanie w przestrzeń przed cuttera, do którego odbiorca musi przyspieszyć aby je złapać.
Popper
Pozycja w obronie strefowej głównie odpowiedzialna za cuty poprzez i za cupem.
Power position
Pozycja idealna do wykonania dalekiego rzutu w sytuacji kiedy rzucający łapie dysk biegnąc w poprzek boiska lub wzdłuż linii bocznej mając swojego obrońcę za sobą.
Pull
Rzut, który rozpoczyna punkt.
Pułapka
patrz „trap”.
Push pass
Typ rzutu, w którym nie potrzeba brać zamachu za siebie.
Red zone
Część środkowej strefy boiska blisko atakowanej strefy punktowej.
Reset
Krótkie podanie przy wysokim liczeniu mające na celu utrzymanie posiadania.
Scoober
Typ rzutu przy użyciu chwytu forehandowego, w którym dysk jest wypuszczany do góry nogami z backhandowej strony ciała.
Short deep
Pozycja w obronie strefowej zazwyczaj broniąca przestrzeni za cupem.
Side stack
Formacja stacka (linii) przy jednej z linii bocznych pozostawiająca puste prawie całe boisko (mająca na celu zgromadzenie obrońców przy tylko jednej z linii bocznych)
Sky
Wyskoczenie i złapanie dysku, zwłaszcza w towarzystwie zawodnika z przeciwnej drużyny.
Split stack
Formacja stacka, w której dwie grupy graczy ustawiają się w 2 liniach tuż przy dwóch liniach bocznych, mając na celu stworzenie wolnej przestrzeni w środku boiska.
Stack
Formacja ofensywna, w której gracze, którzy nie cutują, tworzą linię w pewnym miejscu na boisku (najczęściej na środku)
Straight (up)
Typ force’u – ustawienie obronne, w którym marker ustawia się dokładnie na wprost rzucającego (nie faworyzuje bardziej ani rzutu backhandem, ani forehandem).
“Strike!”
Okrzyk ostrzegający obronę o nie zablokowanym adresacie podania przy najbliższej linii bocznej.
Strong side
strona force’owana.
Swing
Przemieszczenie dysku z jednej strony boiska na drugą przy użyciu serii rzutów.
Switch
Przejęcie odpowiedzialności w obronnej za napastnika, którego bronił do tej pory inny zawodnik, a w zamian za to “przekazanie” swojego napastnika.
Thrower
Gracz z dyskiem; okrzyk – ostrzeżenie, że dysk jest w rękach dobrego technicznie rzucającego, zagrożenie dalekim rzutem.
Trap
Ustawienie obronne, w którym rzucający znajduje się przy linii i jest force’owany do tej linii; często wymaga współpracy kilku graczy, żeby zamknąć wszystkie opcje rzutu pod różnymi kątami w kierunku środka boiska.
Triangulacja w ataku
Trójkąt formowany przez rzucającego, zamierzonego łapiącego i zamierzone miejsce, w którym złapie od podanie.
Under cut
Cut w stronę handler z dyskiem, może być poprzedzony fazą sprintu w kierunku strefy punktowej, aby po zwrocie zgubić (wyprzedzić) obrońcę.
“Up!”
Okrzyk informujący, że dysk został rzucony (i znajduje się w powietrzu)
Weak side
strona zamknięta.
Weave
Typ ataku, w którym podaniami wymieniają się 3 gracze, a pozostali trzymają się bliżej atakowanej strefy punktowej.
Wing
skrzydłowy; pozycja w obronie strefowej głównie odpowiedzialna za krycie przestrzeni przy linii bocznej; pozycja w ataku głównie odpowiedzialna za otrzymanie podania przy linii bocznej.
Zamknięta
breakside (lub w skrócie “break”) – strona boiska, na którą marker stara się zapobiec podaniu poprzez blokowanie rzucającego ustawieniem swojego ciała.
12-słowniczek (pobierz PDF)
Poprzedni rozdział – 5. Rzucanie – forehand